...

Îngrijirea postnatală pentru mame: 10 sfaturi pentru a trece cu bine peste perioada postnatală

Nașterea copilului tău este unul dintre cele mai importante momente de transformare a vieții pe care o femeie o poate trăi. Cu toate acestea, perioada de după naștere (adesea numită perioada postpartum) pare a fi cea mai dificilă pentru majoritatea mamelor. Nu numai că sunt responsabile pentru acest mic omuleț pe care l-au adus pe lume, dar au și ele însele nevoie de dragoste și îngrijire. Mamele se află într-o stare emoțională și fizică deosebit de delicată în această perioadă, așa că cele șase-opt săptămâni de după naștere sunt deosebit de importante pentru îngrijirea postpartum.

Ce este perioada postnatală, te-ai putea întreba?

Ei bine, după cum sugerează și numele, este perioada de după nașterea copilului și până la șase sau chiar opt săptămâni după aceea (perioada de lăuzie). Aceasta este o perioadă dificilă în care părinții încearcă să creeze legături cu copilul, să stabilească modele bune de somn și practici de alăptare care să fie benefice nu doar pentru copil… ci și pentru mamă. Deși mama este concentrată mai ales pe bebeluș, de altfel foarte adorabil, mama are nevoie și ea de îngrijire postnatală. Este lipsită de somn, obosită, transpirată și probabil că are dureri, cel puțin în primele zile. Ca să nu mai vorbim de faptul că se luptă zilnic cu un val de hormoni. Suntem aici pentru a oferi câteva sfaturi, trucuri și sugestii generale pentru a face perioada de lăuzie un pic mai ușoară pentru mamă. Nu uitați: o mamă fericită va face un copil fericit.

  1. Încearcă să dormi când bebelușul doarme

Sau, cel puțin, profită de fiecare ocazie pentru a te odihni. Culcă-te devreme. Trage un pui de somn după-amiaza. Crede-ne. Vei avea nevoie de el. Perioada neonatala este dificilă pentru ambii părinți, dar mai mult pentru mamă. Probabil că te trezești pentru a schimba scutece, pentru a alăpta și pentru a-ți legăna bebelușul să adoarmă din nou. Este epuizant, cu siguranță. Privarea de somn este dificilă, așa că, dacă ai ocazia să te odihnești și să dormi… Profită de ea.

2. Fii înțelegătoare cu tine însăți

Ai adus un copil pe lume, așa că ai grijă să fii blândă cu tine însăți. Negativitatea, criticile și autoironia aspră sunt contraproductive și nu îți vor aduce decât necazuri. Ai puțină compasiune și recunoștință față de tine. Ești o mamă minunată, cea mai bună pentru copilul tău și perioada postnatală va trece. Încearcă să fii înțelegătoare cu tine însăți.

3. Găsește metode de a fi mai activă

Da, știm că mersul la sală nu se află pe lista de priorități în perioada de după naștere. Cu toate acestea, există modalități de a te menține activă chiar și cu un nou-născut lângă tine. Pur și simplu, ieșiți la o plimbare afară. Pune bebelușul în cărucior și mergi la o plimbare de 30 de minute. Va fi bine pentru tine și pentru bebeluș, iar tu vei face exerciții fizice și vei avea parte de aer curat. În plus, o schimbare de decor este întotdeauna bună.

4. Acceptă orice formă de ajutor ori de câte ori poți

Nu degeaba se spune că este nevoie de un sat pentru a crește un copil. Dacă ai posibilitatea de a primi ajutor în casă sau cu bebelușul, profită de ea. Îți va salva atât de mult din energie și timp și este o modalitate bună de a-ți implica și partenerul în perioada postnatală.

5. Stabilește o rutină cu bebelușul tău

Cu un nou-născut acasă, lucrurile pot deveni cu ușurință dezorganizate. Stabilirea unei rutine este benefică atât pentru tine, cât și pentru bebelușul tău. Indiferent dacă este vorba de o rutină de dimineață sau de noapte, o rutină este totuși o acțiune previzibilă care va ajuta ca lucrurile să meargă bine și va face ca zilele (sau nopțile) tale să fie mai organizate și mult mai ușoare. Este foarte importantă pentru bebelușul tău, deoarece îi oferă un sentiment de siguranță și stabilitate. Bebelușul tău va începe să recunoască indiciile rutinei, cum ar fi ora pentru trezire sau cea pentru somnic. Aceasta l-ar face să se simtă mai calm și mai confortabil. Așadar, asigură-te că stabilești o rutină bună.

6. Nu uita să ai grijă de tine

Pentru cei mai mulți oameni, îngrijirea de sine pare a fi un eveniment zilnic obișnuit. Cu toate acestea, pentru mamele de nou-născuți, acest lucru pare a fi un lux pe care nu și-l pot permite. Cele mai multe mame nu au timp să facă prea multe, ca să nu mai vorbim de a face o baie caldă și plăcută sau de a mânca o masă bine echilibrată și nutritivă. Dar ar trebui să mănânci și să îți faci timp pentru tine. Așadar, cere ajutor! Lasă bebelușul în grija partenerului tău, a unei rude sau a unui prieten pentru o bucată de timp. Fă ceva ce îți face plăcere!

7. Limitează numărul de vizitatori

Aceasta pare o sugestie ciudată, dar este una foarte recomandată. O mulțime de membri ai familiei tale extinse și prieteni vor dori probabil să vină să vadă copilul. Deși pare o idee bună pe hârtie, în realitate, este exact opusul. Este o idee mai degrabă nepotrivită. Primele șase-opt săptămâni sunt critice pentru tine și mai ales pentru bebelușul tău, deoarece sunteți amândoi fragili. Așadar, cel mai bine este să spui nu familiei și prietenilor, dacă aceștia își exprimă dorința de a te vedea pe tine sau pe copil. Aceștia sunt purtători de germeni și bacterii pe care bebelușul tău le poate lua cu ușurință, așa că cel mai bine este să limitezi vizitatorii la minimum.

8. Fii atentă la sănătatea ta mentală

Acest lucru este extrem de important pentru mame. Mai ales pentru proaspetele mame care se confruntă cu lipsa somnului, alăptarea, dezechilibrul hormonal și bebelușii capricioși de lângă ele, pentru prima dată în viață. Depresia postnatală este un lucru real și vă poate afecta. Așadar, dacă observi semnele depresiei postnatale (cum ar fi tristețea, stare de spirit scăzută, incapacitatea de a crea legături cu bebelușul tău) nu ezita să ceri ajutorul unui profesionist.

9. Scapă de rutină

Da, știm. Tocmai ce am spus că este bine să ai o rutină stabilită. Cu toate acestea, pentru noi, adulții, rutina poate fi uneori monotonă și plictisitoare. Mai ales pentru mamele care sunt blocate acasă toată ziua cu copilul. Așa că poate ar trebui să mai faci ceva diferit. Fă un nou traseu spre parcul tău preferat astăzi. Gătește o nouă rețetă rapidă, dar delicioasă, astăzi sau poate sună un prieten cu care nu ai mai vorbit de ceva timp. Sunt doar lucrurile mici care vor face toată diferența.

10. Și nu în ultimul rând: limitează nivelul de stimuli externi!

Acest lucru este valabil pentru copilul tău, dar poate fi valabil și pentru tine. Nu uita că ai mintea deja preocupată toată ziua și toată noaptea: Când mi-am alăptat bebelușul ultima dată? Cât lapte a vrut bebelușul? Când are programare la doctor?. Mintea ta este stimulată și vei ajunge în curând la o stare de epuizare. Așa că, atunci când vine vorba de a te odihni noaptea, nu ezita să diminuezi lumina. Închideți aparatele care produc suprastimulare (televizor, calculator) și lasă telefonul deoparte. Nu ai nevoie să dai scroll la ora 23:00. Ai nevoie să te odihnești și să îți reîncarci bateriile.

Perioada de lăuzie este grea, mai ales pentru mame, așa că fă ce este mai bine pentru tine și pentru copilașul tău. Da, bebelușul tău poate fi o prioritate pentru tine, dar trebuie să te asiguri că ai grijă și de tine. Ușurel, cere ajutor și încearcă să treci peste perioada postnatală cu sănătatea ta fizică și mentală intactă.

Materiale și articole utile

Opinia medicului

...

Riscul de formare a cheagurilor de sânge în timpul și după sarcină: Care sunt simptomele și cum le putem preveni?

În primul rând ar trebui să stabilim niște termeni pentru a nu apărea confuzii.

Când ne referim la ,,cheag de sânge’’ ne referim la o masă de sânge care se lipește împreună, coagulează și formează o structură caracteristică.

Cheagurile apărute prin sângerări pe cale vaginală (indiferent dacă apar înainte, în timpul sau după sarcină) sunt diferite de cheagurile apărute după alte tipuri de sângerări întrucât conțin si țesut endometrial și mucus. Sunt persoane care au în perioada menstruației astfel de manifestări în mod obișnuit, dar cheagurile pot să apară și în sângerările din timpul sarcinii, post-partum sau diferite afecțiuni ginecologice sau hematologice.

Pe de alta parte, cheagul apărut după o tăietură, de exemplu, nu conține decât material component al sângelui (material hematic, trombocite, factori de coagulare, fibrinogen).

Atunci când un cadru medical se referă la o persoană însărcinată și afirmă că are un risc de formare a cheagurilor de fapt se referă la o afecțiune numită tromboză venoasă. Această afecțiune constă în formarea, în interiorul vaselor de sânge, a unor cheaguri foarte mici, dar periculoase, ce pot bloca trecerea sângelui prin vasele mai mici.

Tromboza venoasă sau boala trombotică poate aparea atât la femei cât și la bărbații cu anumite afecțiuni cum sunt: bolile genetice, trombofiliile, bolile hematologice, boli cardiologice, hipertensive sau aritmice, diabet, etc.

Care sunt factorii de risc?

La femeile însărcinate factorii de risc sunt:

  •  luatul excesiv în greutate în sarcina ( normal, în sarcina, surplusul ponderal nu trebuie să depășească 9 – 12 kg până la termen) obezitatea,
  • fumatul,
  • sedentarismul,
  • predispoziția familială,
  • boala varicoasă,
  • anumite afecțiuni: renale, diabetul sau diabetul indus de sarcină, hipertensiunea preexistentă sau indusă de sarcină, aritmiile cardiace, sindroamele valvulare cardiace și nu în ultimul rând boala varicoasă.

Semnele și simptomele bolii trombotice/ tromboembolice sunt aceleași atât în sarcină cât și în post-partum sau în afara sarcinii:

  • Durere intensă la nivelul unui membru însoțită de creșterea temperaturii,
  • roșeața la nivelul vasului de sânge care ulterior devine violaceu si tumefierea regiunii respective.
  • Uneori se însoțește și de fenomene de amorțeală locală.

În cazurile grave, atunci când sunt afectate de tromboză organele vitale (creierul, inima, plămânul) apar manifestări generale ca: cefaleea localizată, durerea precordială, junghiul toracic însoțit de respirație dificilă, dureroasă, de senzația de constricție la nivel toracic, urmate de dificultăți de vorbire și/ sau orientare, vedere încețoșată, amețeli și/ sau leșin, amorțeală sau paralizia feței sau a unui membru.

Cum prevenim apariția cheagurilor?

Dacă ești însărcinată sau ai născut recent, există câteva lucruri pe care le poți face pentru a preveni apariția cheagurilor de sânge. Mișcarea poate ajuta la prevenirea apariției cheagurilor. Este recomandată plimbarea ușoară, dar nu și ortostatismul prelungit (pozitia in picioare mai mult de 1 ora) sau statul la pat sau în fotoliu.

Un alt lucru important este o dietă echilibrată cu aport de fructe și legume, cu alimente fără zaharuri și conținut scăzut în grăsimi, cu aport suficient de lichide, dar fără băuturi carbogazoase cu conținut ridicat de zahăr.

La persoanele cu boală varicoasă se recomandă ciorapi elastici speciali precum și tratament local cu geluri cu heparină. În cazuri speciale se face profilaxia trombozelor cu soluții de heparină injectabilă.

În situațiile în care, cu toată profilaxia, apar simptome ca și cele descrise, mai înainte trebuie să vă adresați de urgență medicului sau celei mai apropiate unității spitalicești, în vederea instituirii terapiei de specialitate. Acest lucru este necesar pentru a evita apariția unor complicații grave.

Citeşte mai mult

Opinia medicului

...

Incompatibilitatea Rh în timpul sarcinii: Ce trebuie să faci în această privință?

Dintre numeroasele teste pe care o femeie însărcinată le va face în timpul sarcinii, testele simple de sânge sunt cu siguranță printre ele. Prin intermediul unui astfel de test se determină grupa sanguină a femeii însărcinate și bineînțeles, factorul Rh al acesteia.

Vom ajunge la importanța analizelor de sânge în timpul sarcinii, dar deocamdată, să ne uităm mai atent la factorul Rh. Ce este atât de special în legătură cu acesta și de ce este important?

Factorul Rh: O proteină importantă pe care o avem cu toții

Factorul Rh se găsește în unele globule roșii. Nu toți oamenii sunt purtători ai acestei proteine, dar cei care sunt purtători ai acesteia au o grupă de sânge numită Rh pozitiv. Cei care nu o poartă, au o grupă de sânge Rh negativ. Fiecare dintre noi moștenește această proteină de la părinții noștri biologici,…. dar când, cum și de ce pot apărea complicații în timpul sarcinii din cauza ei?

Incompatibilitatea Rh și posibilele complicații

Cum afectează anticorpii anti-Rh fătul?

Incompatibilitatea Rh în sarcină apare atunci când o femeie însărcinată cu grupa sanguină Rh negativ poartă un copil cu grupa sanguină Rh pozitiv. Tipul diferit de factor Rh al copilului este cel care provoacă incompatibilitatea Rh. Grupa sanguină Rh-negativă a mamei consideră celulele Rh-pozitive ale copilului ca fiind o substanță străină și le atacă. Cum? În timpul sarcinii, anticorpii anti-Rh existenți la mamă pot traversa placenta și ataca celulele roșii ale fătului putând cauza o formă severă de anemie, în care globulele roșii sunt distruse mult mai rapid decât pot fi produse altele noi (anemie hemolitică). Rolul globulelor roșii este să transporte oxigen la fiecare celulă din corp. Când eritrocitele sunt în număr redus, acest lucru nu se mai întamplă. În anumite cazuri, fătul sau nou-născutul pot deceda din cauza anemiei severe. De asemenea, incompatibilitatea de Rh poate cauza icter la nou-născut. 

Dacă ești Rh negativ și partenerul tău este Rh pozitiv, ar trebui să fie în regulă la prima sarcină. Cu toate acestea, dacă ești la a doua sau a treia sarcină, ar trebui să vorbești cu medicul tău. De asemenea, este posibil să trebuiască să faceți un test, numit test Coombs indirect. Cu o simplă probă de sânge, cadrele medicale vor determina dacă ai incompatibilitate Rh cu copilul tău.

Ce se întâmplă dacă există anticorpi anti-Rh?

Dacă sunt identificați anticorpi se va efectua dozarea acestora, iar titrul va fi monitorizat la intervale stabilite în funcție de valoarea primei determinări și de dinamica titrului de anticorpi. De asemenea, medicul obstetrician va indica urmărirea stării de sănătate a fătului prin efectuarea anumitor investigații. Medicul va determina conduita în astfel de sarcini cu risc, în funcție de mai mulți parametri (titrul de anticorpi la prima determinare, dinamica acestora, starea fătului, rezultatele anumitor investigații, etc.).

Monitorizarea ecografică a apariției anemiei fetale se va face de medici ginecologi specializați în ecografie fetală și medicina materno-fetală și constă în efectuarea unei ecografii Doppler pe artera cerebrală medie a fătului, care stabilește dacă fătul are anemie sau nu.

În cazul în care ai Rh-ul negativ și nu sunt prezenți anticorpii anti-Rh, atunci vei primi probabil o serie de două injecții cu imunoglobulină Rh. Prima în jurul celei de-a 27-a săptămână de sarcină, iar cea de-a doua în termen de 72 de ore după naștere dacă fătul se dovedește a fi Rh pozitiv. Aceste injecții ar trebui să te protejeze în sarcinile ulterioare, dacă alegi să le faci. Acest lucru include, de asemenea, dacă ai avut un avort spontan în prima sarcină, deoarece organismul tău îl consideră ca fiind o primă sarcină.

Dacă ești o viitoare mamă cu grupa sanguină Rh negativ, liniștește-te. Poți avea în continuare un copil sănătos chiar dacă ai incompatibilitate RH. Cel mai bine este să te informezi cu privire la grupa de sânge a ta și a partenerului tău și să lași personalul medical să se ocupe de restul.

Îngrijirea prenatală este extrem de importantă și poate preveni posibile complicații mai târziu în sarcină. Incompatibilitatea Rh este aproape complet evitabilă, iar tu și copilul tău ar trebui să fiți bine.

Citeşte mai mult

Opinia medicului

...

Cât de mult ar trebui să “lovească” bebelușul meu și când ar trebui să fiu îngrijorată?

Felicitări mămică! Ai pornit în dificilul și fascinantul drum de a transforma în om mare 2 celule.  

În următoarele 9 luni viața ta, corpul tău și cam tot ce te înconjoară vor căpăta o altă semnificație. Știu că acum poate ești un pic speriată, dar încă nu ai descoperit cât de curajoasă ești TU defapt.

Aștia micii au tendința de a se impune, de a-și face simțită prezența de foarte mici, adică cam de pe la 6 săptămâni, când dotorită hormonilor secretați în timpul sarcinii, deja ai un miros mai fin decât al unui parfumier francez făcându-te să vizitezi baia mult mai des pentru a returna ce ai reușit să mănânci cu mari eforturi.

Dar ceva tratament pentru toate episoadele astea de greață și vărsături nu există?

Ei bine putem încerca să selectăm alimentele care ne priesc, de regulă : fructe, iaurt, fresh-uri. Important este să ne hidratăm bine și aceste episode de greață și vărsături sunt considerate normale atâta timp cât nu devin mai frecvente de 3-4/zi și pentru o perioadă prelungită de timp de peste 2 săptămâni, făcând imposibil chiar consumul de lichide. Cam pe la 13 săptămâni de sarcină ar trebui ca aceste stări de greață și vărsături să se termine. Dacă totuși ele persistă, investigații suplimentare sunt necesare.

Când este normal sa încep să simt mișcările lui bebe?

Dacă ați mai fost însărcinată, după 13 săptămâni copilul fiind cam cat o mandarină, având 7cm și aproximativ 25 de grame este posibil să-și facă simțită prezența sub forma unei senzații de “mișcă ceva”, mici atingeri precum ale unui pește în acavariu ori senzația de fluturi.

Dacă sunteți la prima sarcină este posibil să aveți parte de această primă interacțiune mamă-făt între 16-18 săptămâni când bebe poate cântări și 200g, dar nu exsistă o dată fixă când trebuie să percepi aceste mișcări așa că nu te stresa suplimentar și cu acest lucru.

Cât de des trebuie să miște? Dar oare nu mișcă prea des?

Nu există stabilit un număr fix de mișcări pe care trebuie să le simți. Acestea depind de activitate ta (de regulă se simt când stați întinsă în pat relaxată) și de activitatea lui bebe (având și ei nevoie de timp să doarmă). Dar vrând să te pregătească pentru militaria ce urmează se apucă de dansat în burtica ta cam când ai vrea tu să dormi după ora 21. Dacă simți în medie o mișcare pe ora este fantastic și nu exsistă nici o afecțiune în care bebe să miște prea mult, deci prea activ nu e de rău.

Dar daca nu mai simt mișcările ce pot să fac? 

Dacă a trecut o perioadă mai lungă în care nu ați resimțit miscările fătului luați legătura cu medicul dumneavoastră obstetrician care vă va liniști imediat cu o scurtă ecografie ori cu un traseu cardiotocografic.

Când ne apropiem de naștere mișcarile devin mai rare, dar mai ample, “kung fu“ adevărat uneori datorită forței aplicate de piciorușe în ficatul tău, pot fi dureroase nu poți decât să iți notezi și să te “răzbuni” după ce se naște.

Dar dacă se întoare cu capu în sus de la atâta mișcare? 

În trimestrul 1 și 2 le dăm voie să se foiască cum vor ei nu are importanță apoi de regulă pe la 35-36 de săptămâni îl găsim pe bebe cu capul orientat în jos pentru ca asta îl ajută să se nască mai ușor și spațiul restrâns nu-i mai permite să se rotească, nu te mai gândi tu mami la asta, este în grija noastră să-i localizăm poziția când naștem.

Hai curaj mamică! Așteptăm întrebările tale să nu-ți fie teamă căci nu ești singură!

Cu drag,
Al Vostru Dr. Hristea Răzvan

Citeşte mai mult
Vezi toate articolele